dinsdag 21 april 2015

Borstvoeding

Een discussie tijdens het avondeten. Aanwezig: mijn mama, mijn stiefpapa, mijn echtgenoot, mezelf (en dus ook mijn lief, klein zoontje maar die lag flink te slapen).

Borstvoeding geven in het openbaar, hoe doe je dat?

Ik weet niet meer hoe we bij het onderwerp belandden. Ik had alleszins onlangs deze foto gezien op Pinterest en vond die wel typerend voor onze preutse maatschappij:



Borstvoeding lijkt mij het meest natuurlijke wat er is, zo oud als de mens zelf. Een vrouw baart een kind en voedt hem, net zoals dieren dat doen. En voor de één of de andere reden is er iets gebeurd in die duizenden jaren waardoor de mensen nu vinden dat borstvoeding iets is om weg te steken.

Ben ik geneigd om met mijn borsten bloot in de zetel te gaan zitten terwijl er mensen rondom mij zitten? Neen, natuurlijk niet. Maar ik heb ook geen zin om te sukkelen met sjaals en doeken en weet-ik-veel omdat er iemand een glimp van een tepel zou kunnen opvangen. 
En ik ga al zeker niet op toilet of ergens in een hoekje gaan zitten omdat mijn kind moet eten. 

Ik weet niets van borstvoeding, moet ik eerlijk toegeven. Dat is ook vrij logisch aangezien ik het nog nooit gedaan heb. Ik heb wel al het een en ander gelezen en versta dat borstvoeding niet evident is. Het is niet gewoon een tepel in de mond van je baby proppen en klaar. Neen, sommige baby's willen niet drinken. Anderen zuigen je tepels helemaal kapot. En bij sommige vrouwen komt de productie gewoon niet op gang zoals het hoort. Genoeg obstakels om te overwinnen dus.

Maar ik probeer het toch positief te bekijken. Rekening houdend met alle hierboven beschreven factoren lijkt borstvoeding mij toch iets zaligs. Ik denk dat ik er enorm ga van genieten om mijn mannetje dicht bij mij te hebben en te knuffelen en hem ondertussen te voeden. En ik denk dat als ik thuis ben, alleen of met de papa erbij, dat ik dat nog het liefst van al helemaal skin-to-skin doe, zonder beha's en t-shirts en topjes. Gewoon écht knuffelen. 

Waarom zou ik er dan plots een groot drama van maken als ik mijn kind in het bijzijn van anderen voed? Of in het openbaar? De meeste mensen hebben zelf ooit borstvoeding gekregen. Of gegeven. En heel veel mannen hebben hun vrouw ooit borstvoeding zien geven. En my god, echt IEDEREEN heeft wel al eens een blote borst gezien. 
Dus ik vraag me af waarom er heisa rond gemaakt wordt.

Ik kan niet voorspellen wat het met mij zal doen als ik mensen zie staren of, erger nog, opmerkingen hoor maken. Misschien zal het mij beu worden en zal ik op termijn toch de boel bedekken, omdat ik geen zin heb in blikken. Misschien zal ik de 'blote' voedingssessies voor thuis houden, als ik alleen ben. 
Maar ik zou dat jammer vinden. Want het is zo normaal. En ik denk dat vrouwen er in het algemeen bij gebaat zouden zijn moesten mensen iets meer openstaan voor borstvoeding in het bijzijn van anderen. Stress kan zo nefast zijn voor de melkproductie, en ongetwijfeld maken veel vrouwen zich zorgen over de reacties van anderen.

Stel je voor dat er vrouwen zijn die zich afzonderen in hun eigen huis om hun kind te laten drinken, omdat er bezoek is. Omdat nonkel die of tante die wel eens zou durven een opmerking te geven. 

We zien wel. Maar wees gewaarschuwd, in geval van kraambezoek zou er wel eens een tepel door de kamer kunnen vliegen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten