woensdag 9 maart 2016

Foert

Ik heb al eventjes een nieuw favoriet woord. Het werd een paar keer aangehaald tijdens de therapie maar had nog wat tijd nodig om echt binnen te dringen.
En nu het eindelijk op de juiste plaats in mijn hoofd en in mijn vocabulaire zit, blijkt het een echt reddingsmiddel te zijn. Het is zo eenvoudig.

Foert.
Het woord is foert.

Als ik moet kiezen tussen strijken of een half uurtje spelen en knuffelen met Niel, dan is de keuze snel gemaakt. Vroeger was dat wel anders.
Foert, denk ik dan. Die strijk kan wachten. En dan kruip ik met mijn ventje in de zetel en knuffel ik hem te pletter en dat doet duizend keer meer deugd dan een mand strijk verzetten.
Als ik moe ben kruip ik in de zetel of mijn bed, zonder mij schuldig te voelen. En als er afwas blijft staan of we eten frieten in plaats van gezond, dan haal ik mijn nieuw favoriet woordje boven.

Zo leer ik stap voor stap om de controle los te laten. Om te genieten van dingen die écht belangrijk zijn. Om te aanvaarden dat de dingen niet altijd perfect proper kunnen zijn nu Niel er is.

Zonder dat ik het wil probeer ik er een beetje een missie van te maken. Ik zie zoveel mama's die nood hebben aan dat dom woord. Die kindjes hebben die de hele dag lastig zijn en dan tijdens dat ene uurtje dat ze toch sneuvelen houden de mama's zich bezig met wassen en plassen en kuisen. En dan wil ik die echt een paar draaien rond hun oren geven en ze in de zetel duwen. Want als er maar één uurtje per dag rust is in huis, zouden ze er keihard van moeten profiteren. En de was en de plas? FOERT.

Ik weet ook wel dat een huishouden niet draait door in de zetel te liggen. Maar het hoogstnodige doen is ook al genoeg. En als de vloer vuil ligt, dan is dat maar zo. En propere kleren zijn er altijd, ergens in een hoekje van de kleerkast.

Want dat stom cliché dat iedereen aan je kraambed komt verkondigen, dat het allemaal o zo snel gaat, dat klopt. Duizend procent. Het vliegt voorbij. En elk moment dat passeert komt nooit meer terug.
Dus dan is kiezen tussen knuffelen en strijken niet moeilijk.

Dus mama's van de wereld, ik nodig u allen uit om deel te nemen aan de foert-beweging en collectief jezelf te verwennen wanneer het nodig is. En verplichtingen te relativeren en er keihard foert tegen te zeggen wanneer het kan. Kruip collectief in uw zetel, uw bed, uw tuin of op café. Verwen uw kinders maar een beetje.
Want het leven is veel meer dan flippen over het huishouden. Doe dat maar wanneer uw koters uit huis zijn. Of wanneer u op pensioen bent. Of helemaal niet.

Foert to it all !

Geen opmerkingen:

Een reactie posten