donderdag 15 oktober 2015

Borstvoedingsbrigade

Naar aanleiding van de Week van de Borstvoeding stond een tweetal weken geleden een interview met de zaakvoerster van Boops 'n Burps in de krant.
Mevrouw staat op de foto een kind van een jaar of twee te voeden en vertelt in het artikel dat ze ervoor pleit om borstvoeding te laten verplichten door de overheid GEDURENDE TWEE JAAR.

En daar zat ik weer, bovenop mijn paard, te briesen.
Borstvoeding wordt niet alleen in de strot van zwangere vrouwen GERAMD, ze willen het nog eens verplichten ook...

Ik herinner het mij nog goed. We zaten in de prenatale les en er werd aan alle zwangere vrouwen gevraagd wie van plan was om géén borstvoeding te geven. Twee van de aanwezigen staken hun hand omhoog en ik weet nog dat ik een beetje geshockeerd was.
Hoe konden ze dat nu al beslist hebben? Gingen ze het zelfs niet proberen? Hebben ze dan niet het beste voor met hun baby? Vinden ze hun carrière belangrijker dan hun kind?

Want ik was toen al helemaal gebrainwashed. Borstvoeding was de enige mogelijke keuze, en de enige juiste. Flesvoeding geven betekende de gezondheid van je kind aanvallen, was vragen om obesitas, een verminderde immuniteit en een slechtere ontwikkeling.

Ik ben dus, net zoals de meeste vrouwen, begonnen met borstvoeding. Niet perse omdat ik het absoluut zo wilde maar omdat het leek alsof er geen andere optie was.
Ik herinner mij dat de vroedvrouw Niel vlak na de geboorte probeerde aan te leggen, zonder mij zelfs te vragen of ik borstvoeding wilde geven. Achteraf gezien vind ik dat erg, dat er maar gewoon vanuit gegaan werd dat ik voor borstvoeding gekozen had.

Ja, er zijn heel veel voordelen verbonden aan borstvoeding.
Al stel ik mij bij sommige voordelen wel wat vragen...
Dat moedermelk perfect afgestemd is op de baby vind ik onzin.
Als dat effectief zo zou zijn, dan kwam er ingedikte, koemelkeiwitvrije melk uit mijn borsten, in plaats van melk waarvan Niel last kreeg van reflux, uitslag en diarree..
De innige hechting die gebeurt tijdens het geven van borstvoeding is mij ook ontgaan. Ik voelde een veel aangenamere band met Niel wanneer hij rustig zijn flesje leegdronk in plaats van krijsend mijn tepel weg te duwen.
Borstvoeding geven was voor mij ontzettend vermoeiend en stresserend. Moedermelk heb je altijd bij en is altijd op de juiste temperatuur, zeggen ze. Kan niet gemakkelijker zijn, toch? Behalve als je baby niet wil drinken aan de borst, zoals die van mij. Als je dan op stap wil, sleur je naast flesjes ook je afkolftoestel overal mee naartoe. Weken aan een stuk heb ik het volgehouden zo, WANT BORSTVOEDING IS HET ALLERBESTE.
Man, was ik maar vroeger gestopt. Want niets is zo gemakkelijk als een fles pap in een luiertas gooien. En die fles pap heeft na 25' in de microgolf ook de perfecte temperatuur en geloof mij, microgolfs vind je overal.
Borstvoeding geef je ook op vraag, dus als je kleine schrokop elk uur zijn keel openzet, dan is dat maar zo.
Je bovenkleren aandoen gedurende de dag lijkt dan helemaal overbodig. Die van mij drinkt om de vier uur, én slaapt de nacht door sinds we met borstvoeding gestopt zijn.

Niet veel later passeerde op Facebook een artikel waarin iemand beweerde dat mama's beïnvloed worden door bedrijven die kunstvoeding maken, dat de cadeautjes en staaltjes hen om de oren vliegen en dat het daardoor niet goed gaat met onze Belgische 'borstvoedingscijfers'.
We geven collectief te snel op of we kiezen te weinig voor moedermelk.
Borstvoeding is blijkbaar een hot topic want de mama's hielden zich niet in om hard op elkaar te reageren. Ik ben blijkbaar niet de enige die het gelobby van de borstvoedingsbrigade beu is.

Ik kan verstaan dat elke mama-in-wording borstvoeding wil proberen te geven. Want er wordt langs alle kanten geschreeuwd dat dat het beste is.
Ik ben alleszins veel meer beïnvloed door vroedvrouwen, artsen en andere mama's die borstvoeding aanprezen dan door kunstvoedingproducenten.

Misschien, heel misschien, zouden veel mama's er baat bij hebben om gewoon gerust gelaten te worden.
Stop met borstvoeding op te dringen en jonge mama's op te zadelen met een schuldgevoel als ze willen kiezen voor de fles.
Het is alsof borstvoeding geven bepaalt of je al dan niet een goede mama bent.
Er zijn hele generaties groot gebracht zonder borstvoeding en we're doing fine.
Als ik opnieuw zou mogen beginnen zou ik geen borstvoeding meer geven. De eerste weken met ons drie hadden er helemaal anders uit gezien.
En ik ben ervan overtuigd dat Niel even gezond was geweest, met of zonder moedermelk.

Dus, mevrouw van Boops n Burps, geef voor mijn part uw kinderen borstvoeding tot ze afgestudeerd zijn. Maar houd een beetje rekening met the real world. We kunnen als mama niet allemaal maanden of jaren aan een stuk afkolven op het werk.
En misschien heeft niet iedereen er zin in om jaren als melkkoe te fungeren voor alle kinderen in huis.
Misschien is borstvoeding wel te vermoeiend voor sommigen en misschien gaat het u wel geen bal aan wat andere mensen willen doen met hun lichaam.

I rest my case.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten